„Powiedz mi, to zapomnę. Naucz mnie, to może zapamiętam.
Zaangażuj mnie, to się nauczę”
/Benjamin Franklin/
Zdobywanie wiedzy, czy jak kto woli uczenie się, może a nawet powinno być jednocześnie dobrą zabawą. Pisaliśmy o tym wielokrotnie i dlatego, z tym większą przyjemnością chcemy Wam przedstawić kolejną edukacyjną „perełkę” – interaktywną wystawę: To takie proste!
To takie proste!…
Wystawa Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy – To takie proste! zagościła wMuzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. 26 interaktywnych edukacyjnych stanowisk w czterech strefach nauki i zabawy – Warto poznać je wszystkie!
Każdy eksponat można dotykać i poczuć na własnej skórze. Dodatkowo przy wszystkich stanowiskach znajdują się krótkie materiały informacyjno- edukacyjne, które można wykorzystać na miejscu lub zabrać ze sobą do domu.
Strefa I : GŁÓWKA PRACUJE
Strefa „Główka pracuje” umożliwia podróż w świat matematycznych zagadek, rebusów i łamigłówek. Tu „szkolna matematyka” na szóstkę, to jednak trochę za mało! Logiczne myślenie, kreatywność i umiejętność rozwiązywania problemów są w tej strefie mile widziane!
Zabawa w tej części wystawy przyniosła nam naprawdę bardzo wiele radości i… ogromną satysfakcję, że też potrafimy to zrobić!
Strefa II: MECHANICZNY PLAC ZABAW
Eksponaty w tej strefie obrazują różne, mniej lub bardziej złożone prawa fizyczne. Interaktywna zabawa z prezentowanymi obiektami, powoduje że absolutnie każda definicja fizyczna staje się zupełnie prosta i zrozumiała.
Tu można zapoznać się z wybranymi prawami i zasadami mechaniki. Dzięki temu poszerzysz wiedzę i możesz lepiej zrozumiesz otaczający nas świat!
Strefa III: POMYŚL, ZROZUM, ZRÓB
Tematem tej strefy jest tworzenie i budowanie… To, co i jak zbudujesz, ogranicza tylko twoja wyobraźnia! Zabawa możliwa jest w mniejszej lub większej grupie, co oczywiście absolutnie nie wyklucza możliwości zabawy indywidualnej. Tu naprawdę można doświadczyć tego, że każdy ma talent do majsterkowania!
W tej strefie kreatywność tylko czeka, aby rozwinąć swoje skrzydła! A może właśnie tak narodzi się kolejny „Młody Antonio Gaudi”?
Strefa IV: TECHNO ŚWIAT
W tej strefie możesz się zapoznać z supernowoczesnymi technologiami, które już wkrótce mogą stać się naszą codziennością.
Eksponaty tej strefy, nie tylko pozwalają na poznanie nowoczesnych technologii, ale również zanurzenie się w wirtualną rzeczywistość… Przyznajemy, że to robi naprawdę mega wrażenie!
To takie proste!… nasze subiektywne Top 11 !
PODŁOGA MEMO
Świetna gra pamięciowa i doskonała zabawa dla całej rodziny! Poprzez zapamiętywanie i odtwarzanie wzoru świetlnego, trenujemy swoją tzw. pamięć krótkotrwałą. Czy wiedzieliście, że ma ona pewną zadziwiającą właściwość?! Otóż pamięć krótkotrwała „działa” dobrze tylko wtedy, kiedy liczba elementów nie przekracza 7 (+/-2 w zależności od osoby). Jej pojemność oraz czas przechowywania informacji zależy też od naszego poziomu koncentracji, emocji towarzyszących zapamiętywaniu oraz od poziomu wytrenowania naszego mózgu. Dlatego im częściej się uczysz, tym szybciej i efektywniej zapamiętujesz.
Dla nas absolutna rewelacja!
ZAPLĄTANA ŁAMIGŁÓWKA
Badania naukowe wskazują, że mózg dziecka zaraz po urodzeniu rośnie w bardzo szybkim tempie, co wynika głównie z tworzenia się i pogrubiania połączeń między neuronami. Im więcej tych połączeń tym lepiej dla nas!
Mądre stymulowanie psych-ruchowe dzieci ma kolosalny wpływ na rozwój mózgu i procesy myślowe. Zabawa taka jak ta, to nie tylko dobra rozrywka, ale także doskonały trening dla naszego mózgu!
POJAZD PRZYSZŁOŚCI
Specjaliści uważają, że w najbliższej przyszłości nastąpią ogromne zmiany w sposobie, w jaki używamy i produkujemy samochody. Aktualnie największym trendem są samochody autonomiczne oraz elektryczne. W ostatnich latach rynek samochodowy został podbity przez auta z napędem hybrydowym. W pojeździe znajduje się silnik spalinowy i elektryczny. Silniki te mogą pracować na przemian lub jednocześnie w zależności od potrzeb i etapu jazdy. Ten eksponat umożliwia prawdziwa podróż w przyszłość!
Wstyd się przyznać, ale ta gra najbardziej chyba wciągnęła starszą cześć naszej ekipy…
RUCHOME OBRAZY
Lubicie oglądać filmy? My bardzo! Wiecie jednak, że w celu nagrania jednej sekundy filmu animowanego artysta musi stworzyć co najmniej 24 zdjęcia (klatki). Ludzkie oko postrzega tę liczbę obrazów jako sekwencję ciągłego ruchu. Dlatego dziesięciominutowy film zawiera aż 14400 poprawnych zdjęć. Technika poklatkowa jest techniką animacji filmu wykorzystywaną w klasycznym filmie animowanym oraz w filmach naukowych do pokazania np. wzrostu roślin, ruchu ciał niebieskich (proces zostaje skrócony do kilkudziesięciu sekund).
Tu na wystawie, my także mogliśmy pobawić się w prawdziwych filmowców! Stworzony przez siebie filmik można potem wysłać przy pomocy e-mail.
Uwaga! To wciąga!
Filmik naszej archimedesowej pociechy…
ROBOT I SZTUCZNA INTELIGENCJA
Termin robot pierwszy raz został użyty w 1921 roku do oznaczenia fikcyjnego urządzenia mechanicznego w sztuce R.U.R autorstwa czeskiego pisarza Karela Capka. W1928 roku jeden z pierwszych humanoidalnych robotów został pokazany na dorocznej wystawie w Londynie, Wynaleziony przez W. H. Richards robot mógł poruszać rękami, głową i był kontrolowany przy pomocy pilota lub głosu. Czy roboty w życiu codziennym to nadal science-fiction?
Tu na wystawie można przekonać się osobiście jak to jest „pograć” sobie z robotem lub… uciąć miłą pogawędkę ze sztuczną inteligencją (Al – artificial intelligence).
Czy uwierzycie, że Al miał humory i… nawet się obrażał. A do tego umiał kłamać jak z nut! My rozmawialiśmy z nim po polsku, angielsku i hiszpańsku. Niestety zagiął nas francuskim!
Tymczasem jego kolega grał z nami m.in w kółko i krzyżyk oraz memory!
Al to „twarda sztuka”…
KULOLABIRYNT
Harmonijne współdziałanie zmysłów człowieka jest niezbędne, abyśmy mogli jeździć na rowerze, prowadzić samochód czy wykonywać jednocześnie różne codzienne czynności. Jest ono nazywane integracją sensoryczną. Łamigłówki takie jak ten eksponat pomagają nam ćwiczyć tę niezwykle ważną umiejętność. Nawet dorosła część ekipy miała pewne trudności aby szybko rozwiązać to zadanie.
NIESAMOWITE STRUKTURY
Nasza córcia to prawdziwa fanka twórczości hiszpańskojęzycznych artystów. Antonio Gaudi to jeden z jej ulubionych twórców. To właśnie był prekursorem tzw. architektury biomorficznej. Rozwijał własny styl nawiązujący do secesji, wprowadzając rzeźbiarstwo, ukształtowane elementy. Wykorzystywał łuki paraboliczne, fantastyczna formy i zawiłe desenie oraz organiczne kształty podpatrywane w przyrodzie. Nawiązywał niekiedy do płynności świata podwodnego.
Tu na wystawie każdy może choć przez chwile poczuć się architekt… To naprawdę superzabawa!
O tym, że nasza córcia uwielbia tego artystę możecie się przekonać z posta Antoni Gaudí, czyli inspirujący wizjoner, który wyprzedzał swoją epokę
KOSMICZNA TECHNOLOGIA
Czy wiedzieliście, że sztuczny satelita to statek kosmiczny (z załogą lub bez) wykonany przez człowieka, poruszający się po orbicie wokół ciała niebieskiego. Pierwszym satelitą był Sputnik l, wystrzelony na orbitę Ziemi przez Związek Radziecki 4 października 1957 roku. Telewizja, radio, nawigacja GPS, prognozy pogody są częścią naszego codziennego życia które nie działałby bez udziału sztucznych satelitów.
Ten niezwykły eksponat pozwala nam przybliżyć całkiem złożony problem umieszczania i działania satelitów w kosmosie.
PODUSZKOWCE
Eksponat ten działa na tej samej zasadzie co popularna gra zręcznościowa nazywana Air hockey (potocznie, lecz niepoprawnie nazywana też cymbergajem). Dwaj konkurujący ze sobą gracze starają się zdobyć punkty strzelając do bramki przeciwnika. Używają stołu, wyposażonego w powierzchnię o niskim współczynniku tarcia.
Mówię, Wam zabawa jest super!
ROLLER-COASTER
Przodkiem kolejek górskich były ogromne lodowe zjeżdżalnie – długie, strome drewniane tory pokryte lodem, bardzo popularne w XVI/XVII wiecznej Rosji. Uczestników zabawy wystrzeliwano w drewnianych saniach, a lądowanie odbywało się w piasku. Przypominały więc one obecne tory bobslejowe.
Tu na wystawie w całkiem bezpieczny, choć w nie mniej ekscytujący sposób, można poeksperymentować i… zobaczyć działa roller-coaster.
SAMOLOT SOLARNY
Alternatywne źródła energii, to już nie jest bajka dla grzecznych dzieci! To bardzo poważna sprawa, którą warto poznawać od najmłodszych lat… Tu na wystawie to banalnie proste!
Czy wiedzieliście, że ogniwo fotowoltaiczne (ogniwo słoneczne) je urządzeniem elektrycznym przetwarzającym energię światła bezpośrednio w prąd za pośrednictwem efektu fotowoltaicznego (w 1921 r. A. Einstein otrzymał Nobla za jego wyjaśnienie). Bardzo szybko rozwijająca się technologia oraz nowym gorącym tematem w dziedzinie ogniw słonecznych są perowskitowe ogniwa fotowoltaiczne. Warstw aktywną jest perowskit, tzn. tlenek wapnia i tytanu, o wzorze chemicznym CaTi03. Ogniwo wykorzystujące perowskity najprawdopodobniej będą wyjątkowo tanie, co uczyni je bardzo atrakcyjnymi.
Sterowanie solarnym samolotem wcale nie jest takie proste… Zabawa jednak gwarantowana!
To takie proste!… dla każdego coś dobrego
Nowa wystawa w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie, to multum atrakcji, których nie da się opisać przy pomocy nawet najdłuższego wpisu.
To trzeba przeżyć samemu! My spędziliśmy na wystawie prawie 4 godziny!
Zobaczcie co jeszcze możecie tu odkryć…
Ale uwaga! Nie wyjawiwimy Wam wszystkich tajemnic! Sami musicie tu przyjść… Zabawa murowana!
WIEŻE HANOI
Układanka Wieże Hanoi {Wieża Brahmy) została wynaleziona przez francuskiego matematyka Eduard’a Lucas’a w 1883 roku. Według legendy, w wielkiej świątyni Benares w Hanoi, pod kopułą, która wyznacza dokładny środek świata, znajduje się wieża Hanoi, na której Brahma umieścił 64 krążki ze złota. Bez przerwy, we dnie i w nocy, mnisi przekładają krążki z jednej diamentowej igły na drugą. Gdy krążki zostaną przełożone z igły, na której umieścił je Bóg w momencie stworzenia świata, na jedną z dwóch pozostałych igieł, nastąpi koniec świata.
MOZAIKA I TANGRAM
Tangram jest łamigłówką wynalezioną prawdopodobnie w Chinach i przywiezioną na statkach handlowych w XIX wieku do Europy, popularną również w Ameryce. Na podobnym pomyśle oparto starogrecki stomachion, zwań też pudełkiem Archimedesa (łac. loculus Archimedius). Jest to łamigłówka składająca się z aż 14 elementów, z których należy złożyć kwadrat lub inny, z góry założony kształt.
ELEKTRYCZNE PUZZLE
Przewodnictwo elektryczne materiałów możliwe jest dzięki istnieniu swobodnych cząstek obdarzonych ładunkiem elektrycznym (np. elektronów lub jonów), gdyż takie cząstki są wprawiane w ruch w wyniku przyłożonego napięcia elektrycznego. Woda destylowana, w odróżnieniu od pitnej, bardzo słabo przewodzi prąd, gdyż znajduje siew niej bardzo mało jonów. W ciele człowieka jest dużo jonów, dlatego nasze ciało jest znakomitym przewodnikiem prądu elektrycznego, co można sprawdzić przy stanowisku.
WYŚCIG SZCZOTEK
Samochody, którymi się poruszamy, wykorzystują efekt tarcia między kołami a podłożem. Ponieważ warstwa wody znacznie obniża wartość siły tarcia, stąd tak trudno poruszać się podczas deszczu, czy w warunkach zimowych. Winowajcą obniżonej wartości siły tarcia zimą również jest woda. Powstaje ona w miejscu styku koła ze śniegiem lub lodem.
MECHANICZNY TEATR
Eksponat inspirowany jest Kabaretowym Teatrem Mechanicznym w Londynie (Cabaret Mechanical Theatre). Początkowo był to sklep, w którym sprzedawano proste, drewniane zabawki, dzianiny i ceramikę. Z biegiem lat, nieustannie powiększana kolekcja zabawek stała się atrakcją dla klientów sklepu. Chociaż początkowo kolekcja rozwijała się bez przemyślanej idei, to dziś cechuje ją ekscentryzm, lekko drwiący humor i sprytny sposób patrzenia na świat.
EFEKT DOMINA
Maszyna Rube’a Goldberga to przesadnie rozbudowane urządzenie lub seria mechanizmów działających na zasadzie reakcji łańcuchowej (lub efektu domina), które w złożony sposób wykonują bardzo proste czynności. Nazwa pochodzi od amerykańskiego rysownika i wynalazcy Rube’a Goldberga. Przykłady jej wykorzystanie można znaleźć w licznych filmach (np. Powrót do przyszłości), serialach i grach (np.The Incredible Machinę, Crazy machines).
To takie proste!… dla tych co chcą więcej
AGD też może być źródłem zabawy…
A niech to prąd kopnie!
Mega dmuchawy czyli… latanie dla opornych
To takie proste!… okiem edukatora
Interaktywne eksponaty umożliwiają:
- ćwiczenia z zakresu motoryki małej i dużej
- ćwiczenia w orientacji przestrzennej
- ćwiczenia z zakresu percepcji wzrokowej i słuchowej
- ćwiczenia z zakresu koordynacji wzrokowo-ruchowej i słuchowo-ruchowej
- ćwiczenia z zakresu koncentracji i treningu pamięciowego
- ćwiczenia spostrzegawczości, logicznego myślenia i rozwiązywania problemów
- ćwiczenia z zakresu integracji sensorycznej, polisensorycznego poznawania świata oraz rzeczywistości wirtualnej
- ćwiczenia z zakresu treningu językowego (język angielski)
- ćwiczenia z zakresu umiejętności interpersonalnych, współpracy w grupie oraz indywidualnego podejmowania decyzji
Łyżka dziegciu w beczce miodu
Nowa interaktywna wystawa w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie – To takie proste! – to wydarzenie, które naprawdę warto zobaczyć.
Naszym zdaniem to wartościowe merytorycznie miejsce do nauki i… zabawy. Wystawa przygotowana jest tak, aby mogły w niej uczestniczyć wycieczki szkolne i jednocześnie widzowie indywidualni. Duża przestrzeń wystawiennicza umożliwia swobodne poruszanie się także na wózku inwalidzkim. Naszym zdaniem warto trochę dopracować „strefy wypoczynku”, ponieważ na wystawie pojawiali się także rodzice z małymi dziećmi.
Ponieważ wystawa To takie proste! – jest interaktywna, a spora część eksponatów bazuje na technologi komputerowej i internecie, to naszym zdaniem warto pomyśleć o jakimś „dyżurnym IT Help Desk Support”. Niestety systemy i programy komputerowe mają to do siebie, że… lubią się zawieszać.
Wystawę To takie proste można było oglądać od 17 stycznia 2018 do 15 grudnia 2018 w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie, ul. Świętego Wawrzyńca 15. Po tym terminie dostępna jest ponownie w Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu.
Niesamowicie wygląda ta wystawa. Bardzo rozwijająca dla dzieci i ciekawa także dla dorosłych.
Świetne muzeum! Bardzo fajny pomysł ze strony władz Krakowa.
Cieszymy się, że wystawa stworzona w Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu, a obecnie prezentowana w MIM-ie, podobała się Państwu. Dziękujemy za uwagę w zakresie kwestii IT. Postaramy się coś wymyślić 🙂 Pozdrawiamy z Torunia