Lista lektur w szkole podstawowej (obowiązująca od 01.09.2021)

Aktualizacja listy lektur 2021

Aktualizacja listy lektur obowiązujących od 1 września 2021 r.

13 sierpnia 2021 Minister Edukacji i Nauki podpisał projekty rozporządzeń zmieniających rozporządzenia w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Najważniejszą zmianą zawartą w rozporządzeniu jest zmieniony wykaz lektur, który  będzie obowiązywał od 1 września 2021 r. na wszystkich etapach kształcenia, tj.: w klasach I-III szkoły podstawowej, w klasach IV-VI oraz VII i VIII szkoły podstawowej.

Rozporządzenie zawierające aktualny kanon lektur opublikowano w DZIENNIKU USTAW RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Warszawa, dnia 20 sierpnia 2021 r. Poz. 1533.

 

Po zmianach lista lektur w szkole podstawowej przedstawia się następująco:

Klasy I – III

Propozycja lektur do wspólnego i indywidualnego czytania:

  1. Hans Christian Andersen, Baśnie (do wyboru);
  2. Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych);
  3. Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom;
  4. Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!;
  5. Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą;
  6. Dorota Gellner, Wścibscy;
  7. Julita Grodek, Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie;
  8. Tom Justyniarski, Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca;
  9. Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka;
  10. Piotr Kordyasz, Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły (fragmenty);
  11. Barbara Kosmowska, Dziewczynka z parku;
  12. Zofia Kossak-Szczucka, Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata;
  13. Maria Krüger, Karolcia;
  14. Åsa Lind, Piaskowy Wilk;
  15. Astrid Lindgren, Dzieci z Bullerbyn;
  16. Hugh Lofting, Doktor Dolittle i jego zwierzęta;
  17. Aleksandra i Daniel Mizielińscy, Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych;
  18. Joanna Papuzińska, Asiunia;
  19. Danuta Parlak, Kapelusz Pani Wrony;
  20. Roman Pisarski, O psie, który jeździł koleją;
  21. Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska;
  22. Maria Terlikowska, Drzewo do samego nieba;
  23. Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci;
  24. Barbara Tylicka, O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie;
  25. Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze;
  26. Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika, Dziadek i niedźwiadek.”

 


 

Klasy IV – VI

Lista lektur obowiązkowych:

  1. Jan Brzechwa, Akademia Pana Kleksa;
  2. Janusz Christa, Kajko i Kokosz. Szkoła latania (komiks);
  3. René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, Mikołajek (wybór opowiadań);
  4. Ignacy Krasicki, wybrane bajki;
  5. Clive Staples Lewis, Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa;
  6. Adam Mickiewicz, Powrót taty, Pani Twardowska, Pan Tadeusz (fragmenty, w tym: opisy, zwyczaje i obyczaje, polowanie i koncert Wojskiego);
  7. Ferenc Molnár, Chłopcy z Placu Broni;
  8. Bolesław Prus, Katarynka;
  9. Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy;
  10. Juliusz Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny;
  11. John Ronald Reuel Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem;
  12. Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego;
  13. Wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie, o Orfeuszu i Eurydyce;
  14. Biblia: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o siewcy, o talentach, o pannach roztropnych, o miłosiernym Samarytaninie;
  15. Wybrane podania i legendy polskie, w tym o Lechu, o Piaście, o Kraku i Wandzie;
  16. Wybrane baśnie polskie i europejskie, w tym: Charles Perrault, Kopciuszek, Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce;
  17. Wybrane wiersze Władysława Bełzy, Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Adama Mickiewicza, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Juliusza Słowackiego, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Jana Twardowskiego oraz pieśni i piosenki patriotyczne.”

Lista lektur uzupełniających (obowiązkowo dwie w każdym roku szkolnym), na przykład:

  1. Adam Bahdaj, Kapelusz za 100 tysięcy;
  2. Frances Hodgson Burnett, Tajemniczy ogród lub inna powieść;
  3. Lewis Carroll, Alicja w Krainie Czarów;
  4. Carlo Collodi, Pinokio;
  5. Aleksander Dumas, Trzej muszkieterowie;
  6. John Flanagan, Zwiadowcy. Księga 1. Ruiny Gorlanu;
  7. Olaf Fritsche, Skarb Troi;
  8. Emilia Kiereś, Rzeka;
  9. Joseph Rudyard Kipling, Księga dżungli;
  10. Janusz Korczak, Król Maciuś Pierwszy;
  11. Rafał Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi;
  12. Zofia Kossak-Szczucka, Topsy i Lupus;
  13. Marcin Kozioł, Skrzynia Władcy Piorunów;
  14. Selma Lagerlöf, Cudowna podróż;
  15. Stanisław Lem, Cyberiada (fragmenty);
  16. Bolesław Leśmian, Klechdy sezamowe;
  17. Kornel Makuszyński, wybrana powieść;
  18. Andrzej Maleszka, Magiczne drzewo;
  19. Alan Aleksander Milne, Kubuś Puchatek;
  20. Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza;
  21. Małgorzata Musierowicz, wybrana powieść;
  22. Ewa Nowak, Pajączek na rowerze;
  23. Edmund Niziurski, Sposób na Alcybiadesa;
  24. Sat-Okh, Biały Mustang;
  25. Longin Jan Okoń, Tecumseh;
  26. Ferdynand Antoni Ossendowski, Słoń Birara;
  27. Jacek Podsiadło, Czerwona kartka dla Sprężyny;
  28. Henryk Sienkiewicz, Janko Muzykant;
  29. Alfred Szklarski, wybrana powieść;
  30. Mark Twain, Przygody Tomka Sawyera;
  31. Louis de Wohl, Posłaniec króla;
  32. Wybrane pozycje z serii Nazywam się… (np. Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Maria Skłodowska-Curie, Jan Paweł II i inni) lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela.”

 


 

Klasy VII-VIII

Lista lektur obowiązkowych:

  1. Charles Dickens, Opowieść wigilijna;
  2. Aleksander Fredro, Zemsta;
  3. Jan Kochanowski, wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym tren I, V, VII i VIII;
  4. Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec;
  5. Ignacy Krasicki, Żona modna;
  6. Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Świtezianka, Dziady część II, wybrany utwór z cyklu Sonety krymskie, Pan Tadeusz (całość);
  7. Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę;
  8. Henryk Sienkiewicz, Quo vadis, Latarnik;
  9. Juliusz Słowacki, Balladyna;
  10. Stefan Żeromski, Syzyfowe prace;
  11. Sławomir Mrożek, Artysta;
  12. Melchior Wańkowicz, Tędy i owędy (wybrany reportaż);
  13. Wybrane wiersze poetów wskazanych w klasach IV–VI, a ponadto Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Stanisława Barańczaka, Cypriana Kamila Norwida, Bolesława Leśmiana, Mariana Hemara, Jarosława Marka Rymkiewicza, Wisławy Szymborskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta oraz fraszki Jana Sztaudyngera i aforyzmy Stanisława Jerzego Leca.”

 

Lista lektur uzupełniających (obowiązkowo dwie w każdym roku szkolnym), na przykład:

  1. Miron Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty);
  2. Agatha Christie, wybrana powieść kryminalna;
  3. Lloyd Cassel Douglas, Wielki Rybak;
  4. Arkady Fiedler, Dywizjon 303;
  5. Ernest Hemingway, Stary człowiek i morze;
  6. Barbara Kosmowska, Pozłacana rybka;
  7. Zofia Kossak-Szczucka, Bursztyny (wybrane opowiadanie);
  8. André Frossard, Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II;
  9. Karolina Lanckorońska, Wspomnienia wojenne 22 IX 1939–5 IV 1945 (fragmenty);
  10. Bolesław Prus, Placówka; Zemsta
  11. Henryk Sienkiewicz, Krzyżacy, Sąd Ozyrysa;
  12. Eric-Emmanuel Schmitt, Oskar i pani Róża;
  13. Nicolas Sparks, Jesienna miłość;
  14. Melchior Wańkowicz, Bitwa o Monte Cassino (fragmenty), Ziele na kraterze
    lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże.”

 

UWAGA!!!

Treści podane na blogu są zgodne z nową podstawą programową.
Każdy nauczyciel ma wolność wyboru programu nauczania (który musi być zgodny z podstawą programową) oraz wolność wyboru podręcznika. Oznacza to, że w każdej szkole może być inny program (i podręczniki) a co najistotniejsze różna kolejność omawiania lektur obowiązkowych (np. lektura z klasy 4 wg jednego programu może być lekturą z klasy 5 wg drugiego) oraz inne lektury dodatkowe (oczywiście z listy zawartych w podstawie programowej).

Wybór programu nauczania determinuje kolejność omawiania lektur obowiązkowych oraz wskazuje które lektury nadobowiązkowe nauczyciel powinien omówić (zgodnie z podstawą programową).

 


 

Podstawy prawne:

DZIENNIK USTAW RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Warszawa, dnia 20 sierpnia 2021 r.
Poz. 1533 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI I NAUKI z dnia 13 sierpnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej

Rozporządzenie można pobrać z: https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2021/1533/D2021000153301.pdf

 

DZIENNIK USTAW RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Warszawa, dnia 31 sierpnia 2018 r.
Poz. 1679 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 26 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

Rozporządzenie można pobrać z: https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2018/1679/D2018000167901.pdf

 

DZIENNIK USTAW RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Warszawa, dnia 24 lutego 2017 r.
Poz. 356 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

Rozporządzenie można pobrać z: www.dziennikustaw.gov.pl/du/2017/356/D2017000035601.pdf

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *