Lista lektur w szkole podstawowej

Lista lektur

Przeglądając social media łatwo można zauważyć, że chociaż właśnie rozpoczęły się wakacje, to jednak wielu rodziców myśli już o… nowym roku szkolnym. Nadal spore zamieszanie wywołuje określenie, czy dziecko uczy się wg nowej podstawy programowej, czy może jeszcze starej?!  Tak powstają też liczne nieporozumienia, co do listy lektur, które dziecko powinno przeczytać na danym etapie edukacyjnym. Wielu rodziców, zwłaszcza uczniów szkół podstawowych, jest zagubionych w gąszczu przepisów i informacji, które pojawiają się w internecie…

Przypominamy zatem, że reforma edukacji objęła dzieci  w klasie 1 szkoły podstawowej w r.szk 2017/ 2018 oraz klasę 4 i dodatkowo pojawiła się jeszcze klasa 7 (w miejsce klasy 1 gimnazjum).
W nowym roku szkolnym, czyli od  1 września 2018, stara podstawa programowa obejmuje w szkole podstawowej tylko dwie klasy: klasę 3 oraz klasę 6.

 

Nowa podstawa programowa i lista lektur

DZIENNIK USTAW RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Warszawa, dnia 24 lutego 2017 r.  w Poz. 356 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 lutego 2017 r. zawiera wszystkie potrzebne informacje dotyczące nowej podstawy programowej. W dokumencie tym możemy także odszukać pełną listę lektur szkolnych: obowiązkowych oraz tych dodatkowych.

Dla tych, którzy lubią krótko i treściwie, przygotowaliśmy “lekturowego gotowca”…

 

Oto pełna lista lektur szkolnych obowiązujących w klasach 1-8 szkoły podstawowej, obowiązująca uczniów objętych nową podstawą programową:

 

Klasy I – III

 

Propozycja lektur do wspólnego i indywidualnego czytania:

  1. Hans Christian Andersen, Baśnie (do wyboru);
  2. Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych);
  3. Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom;
  4. Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz, Zaczarowana zagroda;
  5. Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!;
  6. Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą;
  7. Mira Jaworczakowa, Oto jest Kasia;
  8. Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka;
  9. Leszek Kołakowski, Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?;
  10. Barbara Kosmowska, Dziewczynka z parku;
  11. Maria Krüger, Karolcia;
  12. Astrid Lindgren, Dzieci z Bullerbyn;
  13. Hugh Lofting, Doktor Dolittle i jego zwierzęta;
  14. Marcin Pałasz, Sposób na Elfa
  15. Joanna Papuzińska, Asiunia;
  16. Danuta Parlak, Kapelusz Pani Wrony;
  17. Roman Pisarski, O psie, który jeździł koleją;
  18. Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska;
  19. Maria Terlikowska, Drzewo do samego nieba;
  20. Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci;
  21. Barbara Tylicka, O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie;
  22. Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze;
  23. Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika;
  24. Łukasz Wierzbicki, Dziadek i niedźwiadek.

 

Lektury do klasy I – III (pobierz listę)

 


 

Klasy IV – VI

 

Lista lektur obowiązkowych:

  1. Jan Brzechwa, Akademia Pana Kleksa;
  2. Janusz Christa, Kajko i Kokosz. Szkoła latania (komiks);
  3. René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, Mikołajek (wybór opowiadań);
  4. Rafał Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi;
  5. Ignacy Krasicki, wybrane bajki;
  6. Clive Staples Lewis, Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa;
  7. Adam Mickiewicz, Powrót taty, Pani Twardowska, Pan Tadeusz (fragmenty, w tym: opisy, zwyczaje i obyczaje, polowanie i koncert Wojskiego);
  8. Ferenc Molnár, Chłopcy z Placu Broni;
  9. Bolesław Prus, Katarynka;
  10. Juliusz Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny;
  11. John Ronald Reuel Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem;
  12. Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy;
  13. Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego;
  14. Wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie, o Orfeuszu i Eurydyce;
  15. Biblia: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne,w tym o siewcy, o talentach, o pannach roztropnych, o miłosiernym Samarytaninie;
  16. Wybrane podania i legendy polskie, w tym o Lechu, o Piaście, o Kraku i Wandzie;
  17. Wybrane baśnie polskie i europejskie, w tym: Charles Perrault, Kopciuszek, Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce;
  18. Wybrane wiersze Władysława Bełzy, Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Adama Mickiewicza, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Juliusza Słowackiego, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Jana Twardowskiego oraz pieśni i piosenki patriotyczne.

 

Lista lektur uzupełniających (obowiązkowo dwie w każdym roku szkolnym), na przykład:

  1. Adam Bahdaj, Kapelusz za 100 tysięcy;
  2. Frances Hodgson Burnett, Tajemniczy ogród lub inna powieść;
  3. Lewis Carroll, Alicja w Krainie Czarów;
  4. Aleksander Dumas, Trzej muszkieterowie;
  5. Olaf Fritsche, Skarb Troi;
  6. Joseph Rudyard Kipling, Księga dżungli;
  7. Janusz Korczak, Król Maciuś Pierwszy;
  8. Marcin Kozioł, Skrzynia Władcy Piorunów;
  9. Selma Lagerlöf, Cudowna podróż;
  10. Stanisław Lem, Cyberiada (fragmenty);
  11. Kornel Makuszyński, wybrana powieść;
  12. Andrzej Maleszka, Magiczne drzewo;
  13. Karol May, Winnetou;
  14. Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza;
  15. Małgorzata Musierowicz, wybrana powieść;
  16. Ewa Nowak, Pajączek na rowerze;
  17. Edmund Niziurski, Sposób na Alcybiadesa;
  18. Sat-Okh, Biały Mustang;
  19. Henryk Sienkiewicz, Janko Muzykant;
  20. Alfred Szklarski, wybrana powieść;
  21. Mark Twain, Przygody Tomka Sawyera;
  22. Wybrane pozycje z serii Nazywam się… (np. Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Maria Curie-Skłodowska, Jan Paweł II i in.) lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela

 

 

Lektury do klasy IV – VI (pobierz listę)


 

Klasy VII-VIII

 

Lista lektur obowiązkowych:

  1. Charles Dickens, Opowieść wigilijna;
  2. Aleksander Fredro, Zemsta;
  3. Jan Kochanowski, wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym tren I, V, VII i VIII;
  4. Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec;
  5. Ignacy Krasicki, Żona modna;
  6. Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Świtezianka, Dziady część II, wybrany utwór z cyklu Sonety krymskie, Pan Tadeusz (całość);
  7. Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę;
  8. Henryk Sienkiewicz, Quo vadis, Latarnik;
  9. Juliusz Słowacki, Balladyna;
  10. Stefan Żeromski, Syzyfowe prace;
  11. Sławomir Mrożek, Artysta;
  12. Melchior Wańkowicz, Ziele na kraterze (fragmenty), Tędy i owędy (wybrany reportaż).
  13. Wybrane wiersze poetów wskazanych w klasach IV–VI, a ponadto Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Stanisława Barańczaka, Cypriana Norwida, Bolesława Leśmiana, Mariana Hemara, Jarosława Marka Rymkiewicza, Wisławy Szymborskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta oraz fraszki Jana Sztaudyngera i aforyzmy Stanisława Jerzego Leca.

 

Lista lektur uzupełniających (obowiązkowo dwie w każdym roku szkolnym), na przykład:

  1. Miron Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty);
  2. Agatha Christie, wybrana powieść kryminalna;
  3. Arkady Fiedler, Dywizjon 303;
  4. Ernest Hemingway, Stary człowiek i morze;
  5. Barbara Kosmowska, Pozłacana rybka;
  6. Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei (fragmenty);
  7. Nancy H. Kleinbaum, Stowarzyszenie Umarłych Poetów;
  8. Henryk Sienkiewicz, Krzyżacy;
  9. Eric-Emmanuel Schmitt, Oskar i pani Róża;
  10. Melchior Wańkowicz, Monte Cassino (fragmenty);
  11. Karolina Lanckorońska, Wspomnienia wojenne 22 IX 1939–5 IV 1945 (fragmenty) lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże.

 

 

Lektury do klasy VII – VIII (pobierz listę)

 

 

UWAGA!!!

Treści podane na blogu są zgodne z nową podstawą programową.
Każdy nauczyciel ma wolność wyboru programu nauczania (który musi być zgodny z podstawą programową) oraz wolność wyboru podręcznika. Oznacza to, że w każdej szkole może być inny program (i podręczniki) a co najistotniejsze różna kolejność omawiania lektur obowiązkowych (np. lektura z klasy 4 wg jednego programu może być lekturą z klasy 5 wg drugiego) oraz inne lektury dodatkowe (oczywiście z listy zawartych w podstawie programowej).

Wybór programu nauczania determinuje kolejność omawiania lektur obowiązkowych oraz wskazuje które lektury nadobowiązkowe nauczyciel powinien omówić (zgodnie z podstawą programową).

 


 

Podstawa prawna: DZIENNIK USTAW RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Warszawa, dnia 24 lutego 2017 r.
Poz. 356 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

Rozporządzenie można pobrać z: www.dziennikustaw.gov.pl/du/2017/356/D2017000035601.pdf

 

 

Lista lektur w szkole podstawowej
5 (100%) Opini: 1

Komentarze do wpisu “Lista lektur w szkole podstawowej

  1. Ta informacja bez podziału na pojedyncze klasy (np.lektury w kl.4, lektury w kl.5 itp.) jest mało przydatna.

  2. Treści podane na blogu są zgodne z nową podstawą programową – link do dziennika ustaw (gdzie zawarte jest rozporządzenie zawierające listę lektur) jest w poście.
    Każdy nauczyciel ma wolność wyboru programu nauczania (który musi być zgodny z podstawą programową) oraz wolność wyboru podręcznika. Oznacza to, że w każdej szkole może być inny program (i podręczniki) a co najistotniejsze różna kolejność (w różnych klasach) omawiania lektur obowiązkowych oraz inne lektury dodatkowe (oczywiście z pośród tych zawartych w podstawie programowej).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*