Legendy Polskie – Pan Twardowski

Legendy polskie - Pan Twardowski - Granna

„Jedzą, piją, lulki palą,
Tańce, hulanka, swawola;
Ledwie karczmy nie rozwalą,
Cha, cha! chi, chi! hejże! hola!
Twardowski siadł w końcu stoła,
Podparł się w boki jak basza:
„Hulaj dusza! hulaj!” woła,
Śmieszy, tumani, przestrasza…”
/Adam Mickiewicz/

 

Pamiętacie legendę o Panu Twardowskim? Wedle tej najbardziej znanej wersji, Twardowski był uczonym szlachcicem, zamieszkującym Kraków w XVI wieku. Pewnej burzliwej nocy pojawił się u niego diabeł i zaproponował mu pakt: w zamian za moc czynienia czarów i dar ogromnej wiedzy Twardowski odda mu swoją duszę. Twardowski bardzo chciał zostać Czarnoksiężnikiem, chociaż do piekła mu się nie spieszyło. Postanowił przechytrzyć diabła, więc do podpisanego z nim cyrografu dodał paragraf mówiący o tym, że diabeł może zabrać jego duszę do piekła jedynie w Rzymie… I tak mijały lata, rok za rokiem, a Mistrz Twardowski wcale nie miał ochoty wybierać się do Italii. Biesy uknuły jednak sprytny plan i zupełnie niespodziewanie Mistrz Twardowski zawitał do pewnej karczmy o wdzięcznej nazwie „Rzym”…
Tak właśnie zaczyna się fabuła nowej fascynującej gry rodzinnej Legendy Polskie – Pan Twardowski.

 

 

Legendy polskie - Pan Twardowski - Granna

 

Twardowski kontra biesy…

Pan Twardowski zawitał w końcu do karczmy Rzym… Uczestnicy zabawy wcielają się w chytre i bardzo podstępne biesy, które już tu na niego czekają! Zanim jednak Mistrz Twardowski dostanie się w szatańskie sidła, gracze muszą się trochę napracować…

 

 

Legendy polskie - Pan Twardowski - Granna

 

 

Gracze muszą przeprowadzić prawdziwe detektywistyczne śledztwo! Uważne obserwowanie karczmy i zbieranie wskazówek, to jedyna możliwość aby odkryć, gdzie wśród biesiadujących szlachciców ukrył się Pan Twardowski.

 

 

Legendy polskie - Pan Twardowski - Granna

 

 

Zaczynamy śledztwo…

Najpierw uważnie oglądamy karty przedstawiające wizerunki podejrzanych… Portrety szlachciców układamy jeden obok drugiego.

 

 

Legendy polskie - Pan Twardowski - Granna

 

Teraz bardzo dokładnie musimy przeanalizować karty wskazówek. Z pośród 6 takich kart losowo eliminujemy jedną i odkładamy ja na bok. Podczas rozgrywki kary wskazówek pozostają zakryte…

 

Legendy polskie - Pan Twardowski - Granna

 

Warto zauważyć, że do jednej postaci szlachcica pasuje zawsze 5 wskazówek…

 

Legendy polskie - Pan Twardowski - Granna

 

Legendy polskie - Pan Twardowski - Granna

 

Teraz jesteśmy gotowi aby obejrzeć karczmę Rzym… Dwustronne kafelki karczmy układamy w kwadrat 4 x 4. Między kafelkami powinna być pozostawiona pewna przestrzeń (ok 0,5- 1 cm ), co pozwoli na ich swobodne obracanie w trakcie gry.

 

Legendy polskie - Pan Twardowski - Granna

 

Warto podkreślić, że dla przebiegu rozgrywki nie ma znaczenia, którą stroną dany kafelek będzie zwrócony do góry. Naszym zdaniem to świetne rozwiązanie, zwłaszcza dla młodszych użytkowników gry!

 

To jak, który kafelek został zamieniony?

 

Legendy polskie - Pan Twardowski - Granna

 

Gdzie jest Pan Twardowski?

Biesy rozpoczynają zabawę… Gra zaczyna się od bardzo efektownie! Uczestnik, który jako pierwszy podejmuje wyzwanie, prosi pozostałych o… założenie masek. Maski są naprawdę obłędne! Z resztą oprawa graficzna całej gry jest niezwykle atrakcyjna wizualnie. Wielkie brawa dla autorki ilustracji Pani Katarzyny Fic!

 

Legendy polskie - Pan Twardowski - Granna

 

Teraz uczestnik rozpoczynający zabawę wybiera 1 kafelek karczmy i obraca go na druga stronę. Trzeba zrobić to bardzo uważnie, poprawiając ewentualnie także ułożenie kafelków sąsiadujących – tak aby nie zdradzić miejsca zamiany. Teraz dopiero – na trzy cztery pozostałe biesy mogą zdjąć maski i próbować wskazać obrócony kafelek. Osoba, która zrobi to najszybciej, ma prawo zobaczyć 1 kartę wskazówki.

Cała trudność a jednocześnie mega emocje polegają na tym, że kolejne wskazówki trzeba zapamiętać! Wskazówek nie wolno pokazywać innym graczom.

Dynamika gry jest naprawdę ogromna a co bardziej podkręca gorąca atmosferę zabawy to fakt, że zawsze można odwrócić kafelek, który był już wcześniej zmieniony!

 

Legendy polskie - Pan Twardowski - Granna

 

To już koniec?

Gra jest bardzo żywiołowa a toczy się do momentu, aż któryś z graczy uzna, że uzyskał już wystarczająco dużo wskazówek, by rozpoznać Twardowskiego. Tu jednak pojawia się pewna trudność. Jeżeli uczestnicy zabawy są w podobnym wieku, wówczas szanse są bardziej wyrównane. W przypadku układu dzieci kontra rodzice, niestety opiekunowie, muszą być „przygotowani” na dawanie dzieciakom forów… Taka taryfa ulgowa może być niezbędna zwłaszcza dla najmłodszych uczestników gry.

 

Legendy polskie - Pan Twardowski - Granna

 

Dla kogo?

Legendy Polskie – Pan Twardowski jest to gra przeznaczona dla dzieci w wieku 6+, chociaż naszym zdaniem przy odpowiedniej modyfikacji zasad, z powodzeniem może to być rozrywka także dla młodszych graczy. W zabawie może uczestniczyć od 2 do 6 graczy a średni czas rozgrywki to ok 25 minut.

Naszym zdaniem to świetna gra rodzinna, która także z powodzeniem może być wykorzystana w warunkach szkolnych. Jesteśmy przekonani, że omawianie lektur szkolnych z wykorzystaniem takich „pomocy dydaktycznych” ma zadatki na prawdziwy hit! Niezapomniane wrażenia gwarantowane!

 

Legendy polskie - Pan Twardowski - Granna

 

Pan Twardowski czyli… powiew świeżości

Legendy Polskie – Pan Twardowski to niesamowite narzędzie do trenowania pamięci i koncentracji. Ta gra zmusza uczestników do ciągłego skupiania uwagi, logicznego myślenia i wyciągania wniosków. Trzeba przyznać, że Wojciech Grajkowski dokonał całkiem udanego mariażu klasycznej bajki dla dzieci i „prawdziwej” potyczki detektywistycznej. Naszym zdaniem, autor gry inspirował się także, lubianymi przez zdecydowaną większość dzieci zabawami typu memory i „sokole oczko”. Legendy Polskie – Pan Twardowski, to naprawdę bardzo kreatywne podejście do wydawałoby się z pozoru „banalnego tematu”!

Według nas, Legendy Polskie – Pan Twardowski to świetna gra rodzinna, jednak w przypadku 5 czy 6 uczestników zabawy trzeba trochę zmienić zasady zabawy. Naprawdę żałujemy, że do gry dołączono tylko 4 maski… Na czas, w którym jeden z graczy zmienia kafelek, pozostali uczestnicy zabawy muszą obracać się na krześle (tyłem do stołu) lub zasłonić sobie oczy, np.: książką. Za to w rozgrywkach 2-4 osobowych można wykorzystać 15-sekundową klepsydrę.

Najmłodsi gracze koniecznie chcieli używać masek… Fakt! Maski są hipnotyzujące! Przy następnym wydaniu gry warto pomyśleć, aby nie tylko zwiększyć ich liczbę, ale… także wykonać je z bardziej trwałych materiałów. Intensywne użytkowanie masek pewne jest na 100 %!

Naszym zdaniem na rynku gier powiało prawdziwą świeżością! Solidne wykonanie, oryginalny pomysł, świetna grafika i przejrzyste zasady to gwarancja dobrej zabawy. Słowem GRANNA ma w swojej kolekcji kolejną świetną produkcję!

 

Nasza ocena: bardzo dobry z plusem

 

Wydawnictwo Granna

 

 

 

Suplement tylko dla dorosłych!!!

O tym, jak kreatywnie można podejść do z goła „banalnego tematu bajek i legend” pokazał nam także jakiś czas temu Tomasz Bagiński
„Legendy Polskie. Film Twardowsky” to dowcipna, błyskotliwa i mega zaskakująca wersja znanej legendy. W rolach głównych możemy tu zobaczyć Roberta Więckiewicza oraz Aleksandrę Kasprzyk.

Uczciwie ostrzegamy jednak, że ta wersja legendy o Mistrzu Twardowskim przeznaczona jest tylko dla widzów dorosłych!!!

No, ale rodzicom też się należy chwila relaksu, prawda?!

 



 

Post nie posiada komentarzy, a od jego publikacji minęło bardzo dużo czasu. Komentowanie zostało wyłączone.