Stymulacja psychoruchowa dziecka przedszkolnego – przewodnik dla rodziców

Zabawy z Archimedesem rozpoczynają nową serię tematyczną pt .: Stymulacja psychoruchowa dziecka przedszkolnego – przewodnik dla rodziców

Odpowiednia stymulacja rozwoju psychoruchowego dziecka, ma kolosalny wpływ na poziom jego wiadomości i umiejętności kluczowych. Poziom ten stanowi bazę dla prawidłowego przebiegu kolejnych etapów procesu edukacji dziecka na kolejnych szczeblach drabiny edukacyjnej. Nasz przedszkolak przechodzi stopniowo od poziomu „odkrywcy- badacza” do poziomu „osoby zdolnej do myślenia abstrakcyjno-symbolicznego”.


Na początek przedstawiam propozycje kilku ćwiczeń percepcji i pamięci wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej:

1. Wskazywanie, rozpoznawanie i nazywanie podstawowych figur geometrycznych

2. Wskazywanie różnych przedmiotów o kształcie podstawowych figur geometrycznych (np.: obraz – prostokąt, talerz – koło, znak drogowy – trójkąt)

3. Wskazywanie, rozpoznawanie i nazywanie liter i cyfr (propozycja nie tylko dla tych dzieci, które znają litery i cyfry)

4. Wskazywanie zmian w obrębie układu, liczebności (lub innych cech np. :koloru) figur geometrycznych, cyfr i liter lub innych znaków graficznych. (np.: „która figura zniknęła?”, „jakiej literki brakuje?” )

5. Obserwacja i rozpoznawanie pór roku po cechach charakterystycznych (np.: śnieg, bałwan – zima; kolorowe liście, parasol – jesień)

6. Obserwacja zachowań ludzi i przyrody w różnych porach roku (np.: bociany – przylot na wiosnę)

7. Rozpoznawanie dni tygodnia i miesięcy – wskazanie w kalendarzu (np.: zabawy z kalendarzem – „kiedy jest dzień dziecka”, „kiedy przychodzi Mikołaj”)

8. Rozpoznawanie zmian i wskazywanie zmian w otoczeniu oraz próby zapisania graficznie własnych obserwacji (np.: dzienniczek pogody)

9. Naśladowanie czynności drugiej osoby (głównie doskonalenie czynności samoobsługowych) – zabawy „zrób to co ja” lub „zrób to co zrobiło dziecko na obrazku”

10. Zabawy tematyczne (np.: dom, sklep, lekarz)

11. Naśladowanie zachowań zwierząt (np.: kotek pije mleko z miseczki, kotek oblizuje językiem pyszczek – elementy pracy logopedycznej)

Przy opracowaniu zagadnień dotyczących: dni tygodnia, miesięcy czy pór roku, pomocny może być portal dla dzieci np.: lulek.tv

 

Teraz kilka ćwiczeń na tzw motorykę małą :

1. Nawlekanie koralików (na początek dość dużych lub propozycja tzw gotowca gra „Nawlekaj nie czekaj” – wyd Aleksander)

2. Wyszywanki -sitko lub durszlak o dużych dziurkach, kartoniki z dziurami oraz kolorowe sznurówki lub tasiemki (można tez kupić tzw gotowce np.: SamSam – Wyszywanki)

3. Wieszanie ubrań na sznurku i zapinanie ich klamerkami do bielizny

4.Wciskanie tzw bezpiecznych pinezek w tablicę korkową lub styropian

5.Ściskanie miękkich kolorowych piłeczek

6. Ugniatanie palcami dłoni papierowych kuli i rzucanie nimi do celu

7. Zbieranie koralików o różnej wielkości

8. Lepienie z plasteliny, masy solnej, modeliny

9 Układanie obrazków geometrycznych przedstawiających ludzi, zwierzęta, domy, rośliny itp (mozaika geometryczna)

10. Rysowanie kredą po chodniku albo węglem po papierze

11. Malowanie klasyczne lub palcem po różnych fakturach (zwykły papier, tapeta karbowana, chusteczka do nosa, rajstopy rozpięte na słoiczku, po przyklejonym ryżu itd) – w tym próby mieszania kolorów, różne kierunki malowania, można zaangażować obie ręce jednocześnie lub malować stopami itd

12 Puzzle dla dzieci (można wykonać samemu lub kupić coś gotowego)

13 Budowanie z klocków (drewniane, typu Lego itd)

14 Wycinanie nożyczkami lub wydzieranki (plus przyklejanie do papieru) – tworzenie obrazów; można świetnie wykorzystać „Reklamówki towarów” z supermarketów

15. Stempelki z ziemniaka (lub gotowce ze sklepu)


Na zakończenie pierwszego odcinka serii przedstawiam kilka propozycji zabaw z dzieckiem przedszkolnym (3-4rż):

1. Memorki (np.: 4 lub więcej par kartoników z obrazkami warzyw, owoców, zwierząt itp) – pamięć i koncentracja

2. „Kopciuszek” – potrzebne są 2 – 3 rodzaje kolorowych koralików, które mieszamy a potem wysypujemy w jedno miejsce. Dziecko samodzielnie lub z rodzicem segreguje koraliki wg barw (lub wielkości) do odpowiednich pojemniczków – spostrzegawczość i koncentracja

3. „Jeżyk” – potrzebny makaron spaghetti i durszlak (dziecko wkłada makaron do dziurek) – motoryka mała

4. „Pogoda” – potrzebna gazeta i muzyka (4 pory roku Vivaldiego sprawdzają się rewelacyjnie) na hasło „deszczyk” pada dziecko unosi ręce nad głowę a gazeta jest parasolką, na hasło „kałuże” – dziecko kładzie złożona gazetę na podłodze i przeskakuje przez kałuże lub skacze w kałuży, na hasło „burza” dziecko kuca lub klęka i osłania się gazetą – motoryka duża

5.”Znikopis kuchenny” – potrzebujemy bułkę tartą i duży talerz. Dziecko „rysuje” palcem po talerzu z bułką.

6.”Mapa skarbów” – przygotowujemy mapę z zaznaczonymi skarbami a dziecko ich szuka ( zabawa dobra na świeżym powietrzu, ale możliwa do zrealizowania w domu)- motoryka duża, spostrzegawczość, koncentracja uwagi.

Życzymy udanej zabawy!


Spodobał Ci się artykuł – polub stronę „Zabawy z Archimedesem” na Facebooku

 

Post nie posiada komentarzy, a od jego publikacji minęło bardzo dużo czasu. Komentowanie zostało wyłączone.