„Uczenie się innego języka jest nie tylko uczeniem się innych słów na te same rzeczy, ale także uczeniem się innego sposób myślenia o rzeczach” /Flora Lewis/
W dzisiejszych czasach, umiejętność posługiwania się przynajmniej jednym językiem obcym, jest dla nas, czymś zupełnie oczywistym i naturalnym. O tym, w jakim wieku, najlepiej jest rozpocząć naukę języka obcego, dyskutują od dawna różni specjaliści: psycholodzy, logopedzi, metodycy i… sami nauczyciele. Zdania są jednak mocno podzielone… Jedni proponują lekcje już dla 2- czy 3- letnich dzieci, inni wskazują, aby zaczekać do ok 5-6 roku życia. Czasem spotyka się i tak skrajne opinie, jak te, które proponują rozpoczęcie nauki języka obcego już u niemowląt.
Nasza archimedesowa pociecha miała niestety kiepski początek przygody z językami obcymi… Zajęcia proponowane przez przedszkole i potem zerówkę, zupełnie nie spełniły pokładanych w nich nadziei. Efekt był totalnie odwrotny od oczekiwanego! Dziecko mocno zraziło się do nauki języka angielskiego. Na całe szczęście, pewnego dnia, córcia zainteresowała się… Hiszpanią – jej historią, kulturą i tradycjami. I tak zaczęła się nasza wielka przygoda z językiem Cervantesa!
No, a co z językiem angielskim? Hm… No cóż… córcia, ciągle jeszcze jest bardzo nieufna. Pocieszające jest jednak to, że przynajmniej już nie „patrzy na mnie wilkiem”, kiedy proponuje jej wspólną naukę i zabawę językiem angielskim. Język angielski dla dzieci może być przecież całkiem fajny!
Integracja sensoryczna na lekcji języka angielskiego
Obserwując radość i entuzjazm z jakim córcia uczy się języka hiszpańskiego, postanowiłam zrobić wszystko co w mojej mocy, aby z takim samym zapałem zechciała zainteresować się językiem Szekspira. I tak zaczęłam wyszukiwać w księgarniach i internecie ciekawe książeczki, słowniki i programy do nauki języka angielskiego. Niedawno trafiłam na coś na prawdę bardzo interesującego – „Angielski dla dzieci – Piosenki – Do słuchania, śpiewania i wspólnej nauki”.
Język angielski dla dzieci w tym wydaniu, po raz pierwszy od bardzo dawna sprawił mojej córce wielką radość!
Dotknij, zobacz, posłuchaj i… rusz się z kanapy! Polisensoryczna nauka języka obcego jest w stanie zdziałać prawdziwe cuda!
Ten Little Indians pomaga w liczeniu…
Postanowiliśmy zacząć od zagadnienia, które naszym zdaniem jest najłatwiejsze – liczebniki. Z wielką łatwością odszukaliśmy w książeczce piosenkę „Ten Little Indians”. Dzięki dołączonej płytce CD od razu mogliśmy posłuchać tego utworu.
Piosenka „Ten Little Indians” nie tylko świetnie pomogła nam przypomnieć sobie liczebniki od 1 do 10, ale także, zainspirowała nas do kilku kreatywnych zabaw z językiem angielskim.
Zabawa 1 – Uzupełnianka
Przygotowaliśmy kartoniki z wydrukowanym fragmentem tekstu oraz kartoniki z liczebnikami od 1 do 10. Puszczaliśmy z CD fragmenty piosenki a zadaniem dziecka było odpowiednio uzupełniać luki w tekście.
Zabawa 2 – Gra logiczna (wersja łatwa)
Tym razem przygotowaliśmy kartoniki przedstawiające chłopca – małego Indianina oraz kartoniki z liczebnikami. Rzut kostkami (jedną lub dwoma) wskazywał ile musimy użyć postaci do naszej zabawy. Dziecko tym razem musiało wskazać kartonik z cyfrą, oraz odszukać odpowiedni kartonik z nazwą liczebnika w języku angielskim.
Książka „Angielski dla dzieci – Piosenki – Do słuchania, śpiewania i wspólnej nauki” posłużyła nam tym razem do sprawdzania poprawności wykonania zadania. Dziecko ma rewelacyjną możliwość natychmiastowej autokontroli własnych postępów w nauce.
Zabawa 3 – Gra logiczna (wersja trudniejsza)
Tym razem zadanie dziecka polegało na tym, aby dopasować do liczby kartoników przedstawiających chłopca, odpowiedni kartonik z nazwą liczebnika w języku angielskim.
Zabawa 4 – Dopasowanka
Tym razem po odsłuchaniu z płytki utworu „Ten Little Indians”, spróbowaliśmy takiej zabawy…
Zabawa 5 – Wspólne muzykowanie
Książka „Angielski dla dzieci – Piosenki – Do słuchania, śpiewania i wspólnej nauki” zawiera także zapis nutowy dla poszczególnych piosenek.
My próbowaliśmy naszych muzycznych sił na pianinie… Pomysł z zamieszczeniem zapisu nutowego to prawdziwy strzał w dziesiątkę!
Zabawa 6 – Zaśpiewaj to sam
Dołączona do książki „Angielski dla dzieci – Piosenki – Do słuchania, śpiewania i wspólnej nauki” – płytka CD – pozwala także na rodzinne wspólne zabawy w formie śpiewania utworów karaoke. I tu dopiero zaczęło się nasze rodzinne szaleństwo, którym szybko zaraziliśmy nie tylko Weronikę – najlepszą koleżankę naszej córki z lekcji hiszpańskiego w Instytucie Cervantesa, ale nawet jej wiekową babcię Panią Bronisławę.
Five Little Ducks dla najmłodszych miłośników liczenia…
Do zabaw z liczebnikami można wykorzystać także inną piosenkę – „Five Little Ducks”. Jednak w tym przypadku wspólne zabawy będą dotyczyć tylko liczenia do 5. Takie rozwiązanie może być bardzo przydatne zwłaszcza dla najmłodszych dzieci. Alicja, 3,5-letnia córka naszych znajomych, zwyczajnie zakochała się w tej piosence…
Rainbow Song czyli… kolory w akcji
Język angielski dla dzieci często zaczyna się także od nauki kolorów. Łatwo odszukaliśmy w książeczce piosenkę „Rainbow Song” a dzięki dołączonej płytce CD od razu mogliśmy posłuchać tego utworu.
I tym razem piosenka z książki „Angielski dla dzieci – Piosenki – Do słuchania, śpiewania i wspólnej nauki” stała się inspiracją do kilku naszych kreatywnych zabaw…
Zabawa 1 – Wybieranka
Poszczaliśmy fragmenty piosenki, a zadaniem dziecka było dobrać odpowiedni pisak do usłyszanej w języku angielskim nazwy koloru. Tęcza ma naprawdę 7 kolorów, ale nam to nie przeszkadza.
Zabawa 2 – Odszukaj i zaznacz (wersja łatwiejsza)
Tym razem wydrukowaliśmy tekst piosenki „Rainbow Song”. Zadaniem dziecka było odszukanie i zaznaczenie (odpowiednim kolorem) w tekście słowa oznaczające kolory w języku angielskim.
Zabawa 3 – Odszukaj i zaznacz (wersja trudniejsza)
Znowu wydrukowaliśmy tekst piosenki „Rainbow Song”. Następnie dziecko odsłuchiwało odpowiedni fragment piosenki. Zadaniem dziecka było odszukanie i zaznaczenie (odpowiednim kolorem) w tekście miejsca, gdzie powinno być słowo oznaczające dany kolor.
Zabawa 3 – Odszukaj i wklej
Ponownie wydrukowaliśmy tekst piosenki „Rainbow Song”. Następnie dziecko odsłuchiwało odpowiedni fragment piosenki z płytki CD. Zadaniem dziecka było odszukanie i wklejenie w odpowiednie miejsca kartoników ze słowem oznaczającym określony kolor.
Zabawa 4 – Kolorowe numery
Tym razem połączyliśmy naukę kolorów z nauka liczebników… Mała motoryka świetnie współpracowała z ćwiczeniami na logiczne myślenie i koncentrację!
Zabawa 4 – Kolorowa powtórka
Nauka kolorów może przebiegać również tak…
Seven Days czyli… śpiewający tydzień
Język angielski dla dzieci to także nauka nazw dni tygodnia.
Książka „Angielski dla dzieci – Piosenki – Do słuchania, śpiewania i wspólnej nauki” zawiera i tym razem stosowny utwór – „Seven Days”.
Ładna, rytmiczna melodia naprawdę szybko wpadła w ucho naszej córce.
Zabawa 1 – Kolorowy tydzień
Tym razem nasza kreatywna zabawa polegała na połączeniu nauki nazw dni tygodnia z powtórką nazewnictwa kolorów!
Zabawa 2 – Muzyczny tydzień
Piosenka „Seven Days” pomogła nam utrwalać nazwy dni tygodnia także w takiej prostej zabawie… Dziecko słyszy tekst piosenki z płytki CD i jednocześnie pokazuje palcem kartoniki z odpowiednimi nazwami dni tygodnia.
Old MacDonald czyli… kochamy zwierzęta
Język angielski dla dzieci to także nauka nazw zwierząt domowych.
W książce „Angielski dla dzieci – Piosenki – Do słuchania, śpiewania i wspólnej nauki”, znaleźliśmy znany i chyba bardzo lubiany przez większość dzieci utwór „Old MacDonald”.
Zabawa 1 – Zwierzęce karaoke
Jak już wspominałam dołączona do książki płytka CD umożliwia opcje śpiewania karaoke. Dzięki temu utwór „Old MacDonald” można także wzbogacić o własne propozycje nazw zwierząt.
Zabawa 2 – Zwierzęce odliczanie
Nam udało się połączyć naukę nazw zwierząt z… powtórką nazw liczebników od 1 do 7. Dziecko losowało kartonik z nazwą dnia tygodnia a potem musiało podać odpowiednie tłumaczenie. Potem wspólnie liczyliśmy jaki to „numer tygodnia”. Jeżeli zadanie zostało wykonane poprawnie, wówczas zjawiało się zwierzątko… Na koniec dziecko musiało podać w języku angielskim nazwę tego zwierzątka.
Zabawa 2 – Zwierzęce pisanie
Utwór „Old MacDonald” pozwolił nam także wzbogacić nasze zabawy o… pisanie po śladzie. Słuchając odpowiedniego fragmentu piosenki z płytki CD, zmienialiśmy nazwę zwierzątka. I tak zabawa szło nam śpiewająco!
Udoskonalić plusy…
Książka „Angielski dla dzieci – Piosenki – Do słuchania, śpiewania i wspólnej nauki” zawiera naprawdę wiele bardzo ciekawych propozycji i stanowi świetne źródło inspiracji do własnych kreatywnych zabaw z językiem angielskim. Dla nas, to bardzo przydatna pomoc dydaktyczna!
W następnym wydaniu, warto jednak rozważyć dwie kwestie. Po pierwsze ciemna kolorystyka niektórych stron książki powodowała spadek czytelności tekstu, co stanowi pewną trudność zwłaszcza dla młodszych użytkowników. Po drugie funkcję śpiewania karaoke warto wzbogacić o możliwość pojawiania się na ekranie komputera tekstu danego utworu. My jeszcze chętnie widzielibyśmy możliwość pojawienia się opcji drukowania z płytki tekstów i zapisu nutowego (np.: w pdf)
Czy „Angielski dla dzieci – Piosenki – Do słuchania, śpiewania i wspólnej nauki” jest godny polecenia? Zdecydowanie tak!
Ciekawy dobór piosenek, teksty w języku angielskim i tłumaczenia po polsku, ładne, proste ilustracje, zapis nutowy i funkcja karaoke to naprawdę ogromne plusy tej publikacji. Melodie łatwo wpadają w ucho i są proste do zapamiętania nawet przez najmłodsze dzieci.
Naszym zdaniem „Angielski dla dzieci – Piosenki – Do słuchania, śpiewania i wspólnej nauki” jest w stanie zachęcić do nauki języka angielskiego każde dziecko! Moja córka naprawdę świetnie się bawiła przy tej książce! Jak sama niedawno stwierdziła… „Wiesz Mamo, myślę że ta książka nauczy angielskiego nawet naszego kota”!
Nasza ocena to: bardzo dobry.
Jeżeli podobał Ci się nasz post to możesz do nas napisać. Możesz także nas lajkować, udostępniać i komentować!
;
Zobacz jak Zabawy z Archimedesem uczą się języków obcych:
Post nie posiada komentarzy, a od jego publikacji minęło bardzo dużo czasu. Komentowanie zostało wyłączone.