Większość nauczycieli traci czas na zadawanie pytań, które mają ujawnić to, czego uczeń nie umie, podczas gdy nauczyciel z prawdziwego zdarzenia stara się za pomocą pytań ujawnić to, co uczeń umie lub czego jest zdolny się nauczyć. /Albert Einstein/
Wiedzieliście, że nauczanie matematyki w polskich szkołach, systematycznie poddawane jest diagnozie przez IBE, czyli Instytut Badań Edukacyjnych? W roku 2014 przeprowadzono dwa bardzo ciekawe badania: „Badanie nauczania matematyki w szkole podstawowej” oraz „Badanie potrzeb nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i matematyki w zakresie rozwoju zawodowego”. Wnioski płynące z tych badań nie są jednak zbyt optymistyczne. Nauczyciele nauczania wczesnoszkolnego niestety zbyt często mają braki w wiedzy merytorycznej a z kolei pedagodzy uczący w starszych klasach podstawówki, chociaż są dość dobrze przygotowani merytorycznie, to jednak brakuje im praktycznych umiejętności dydaktycznych. Zajęcia lekcyjne są prowadzone zbyt schematycznie i brak różnorodności stosowanych metod nauczania. Nauczyciele ciągle mają problemy w komunikacji z uczniami, co się przekłada na blokowanie uczniowskiej kreatywności, obniżenie zainteresowań poznawczych dzieci i zniechęcenie do nauki. Z drugiej strony nauczyciele jasno wyrażają potrzebę tworzenia nowych i wartościowych szkoleń, które faktycznie będą wpływać na podniesienie ich umiejętności, które można wykorzystać w praktyce. Szkoleń dla nauczycieli jest sporo, ale niestety nie każde z nich jest naprawdę merytorycznie wartościowe. Podobnie jest z pomocami dydaktycznymi, które można wykorzystać na lekcjach. My trafiliśmy ostatnio na prawdziwą matematyczna perełkę – Karty Grabowskiego – Tabliczka mnożenia!
Karty Grabowskiego, czyli inspiracja i kreatywność od 20 lat
Pomysłodawcą i twórcą Kart Grabowskiego – Tabliczka mnożenia jest nauczyciel matematyki oraz trener I klasy lekkiej atletyki – Pan Andrzej Grabowski.
W 1994 roku – mając propozycje objęcia kadry narodowej juniorów, ten niezwykły nauczyciel-pasjonat, przystał jednak na propozycję dyrektora Szkoły Podstawowej nr 7 w Szczecinku, jaką było nauczanie matematyki. Doświadczenia wyniesione ze świata sportu pozwoliły mu na rozwiniecie niezwykłych i jak się okazało bardzo skutecznych metod nauczania matematyki. Zachęcony wynikami swojej pracy, ale i zauważonymi problemami dzieci z tabliczką mnożenia, postanowił opracować karty pozwalające ją opanować. Karty Grabowskiego ostatecznie zostały wydane w roku 1996 i do dnia dzisiejszego cieszą się wśród specjalistów wielkim.
Karty Grabowskiego pierwsze spotkanie
Karty Grabowskiego to zestaw dwóch talii po 55 kart. Zestaw zawiera tzw karty czarne oraz tzw karty czerwone. Na kartach czarnych zapisano mnożenie dwóch liczb. Na kartach czerwonych przedstawione są liczby odpowiadające wynikom mnożenia liczb z kart czarnych. Na każdej karcie znajduje się również kafelki, które pomagają zrozumieć istotę mnożenia. Kafelki ułożone są w szyku rzędowo-kolumnowym, co ma ogromne znaczenie w przypadku dzieci, które nie potrafią jeszcze podać wyniku mnożenia „z pamięci”. Do zabaw mogą przystąpić dzieci o różnym stopniu „przygotowania matematycznego”, ponieważ stopniowanie trudności zapewnia możliwość osiągnięcia sukcesu nawet przez „opornych uczniów”.
Dwa sposoby ale wiele wariantów
Zabawy i gry z Kartami Grabowskiego podzielone są na dwie grupy: zabawy, w trakcie których dzieci poznają karty oraz gry, których celem jest opanowanie tabliczki mnożenia. Wersja podstawowa tego zestawu edukacyjnego zawiera karty oraz książeczkę-instrukcję „Gry, zabawy i ćwiczenia z tabliczką mnożenia – cz1”. W tym przypadku książeczka zawiera 11 gier o różnym stopniu trudności, co jest zaznaczone odpowiednia liczbą gwiazdek od 1 do 3. Dokupując dodatkową książkę – „Gry, zabawy i ćwiczenia z tabliczką mnożenia – część 2” – można jeszcze lepiej wykorzystać potencjał kart dzięki dodatkowym 66 grom pozwalającym dostosować formułę zabawy do indywidualnych potrzeb i charakteru dziecka. Ta część zawiera 3 pasjanse i 63 gry inne gry, które pozwalają na nie tylko na naukę i utrwalanie tabliczki mnożenia ale także na usprawnianie obliczeń rachunkowych w pamięci w zakresie dodawania, odejmowania i dzielenia.
Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz… Jeśli nie wie – wytłumacz… Jeśli nie może – pomóż. /Janusz Korczak/
Każde dziecko jest inne i uczy się we własnym indywidualnym tempie. Jedno dziecko, aby opanować tabliczkę mnożenia potrzebuje zaledwie kilku ćwiczeń i kilku powtórzeń a z kolei inne wymaga wielu ćwiczeń i wielu powtórzeń. Kluczem do skutecznej nauki tabliczki mnożenia przy wykorzystaniu Kart Grabowskiego jest ich bardzo przemyślany projekt graficzny i mnogość propozycji gier i zabaw. Naszym zdaniem jest to całkiem ciekawa propozycja pomocy dydaktycznej, którą naprawdę warto posiadać zarówno w warunkach szkolnych (lekcje matematyki, zajęcia pozalekcyjne) jak i warunkach domowych (także jako gra edukacyjna w edukacji domowej). Karty Grabowskiego to idealna propozycja dla rodziców, nauczycieli i pedagogów, którzy szukają innowacyjnych form rozwijania umiejętności matematycznych u dzieci. Nauka tabliczki mnożenia może być naprawdę fajna!
Testujemy!
My dopiero zaczęliśmy naszą przygodę z Kartami Grabowskiego, ale… już nam się one bardzo podobają! Nauka przez zabawę to coś co naszą 7-latkę zwyczajnie zachwyciło, a przecież o to chyba chodzi! Naszym zdaniem kluczem do opanowania tabliczki mnożenia jest jej zrozumienie, ale ciekawe pomoce dydaktyczne takie jak Karty Grabowskiego uważamy za bardzo przydatne w edukacji matematycznej.
kartygrabowskiego.pl
Fanpage Kart Grabowskiego na FB:
https://www.facebook.com/
Zapraszamy do przeczytania innych naszych matematycznych postów z cyklu: "Matematyka jest piękna"
Post nie posiada komentarzy, a od jego publikacji minęło bardzo dużo czasu. Komentowanie zostało wyłączone.