Podaj hasło czyli… językowe potyczki od GRANNA

Podaj hasło czyli... językowe potyczki od GRANNA

Coraz więcej rzeczy rozumiem,
lecz coraz trudniej mi przychodzi wyrazić to w słowach.
/Stefan Kisielewski/

Niedawno gdzieś czytałam, że język polski jest podobno jednym z najtrudniejszych języków świata. Wszystkie te przypadki i nieregularności spędzają sen z oczu nie tylko obcokrajowcom. Nasza rodzima ortografia, także potrafi przyprawić o prawdziwy ból głowy. A jednak zabawy typu kalambury, zagadki słowne, czy gra państwa – miasta, to ciągle jedna z ulubionych zabaw imprezowych. Bawią się i mali i duzi, bo przecież takie potyczki językowe to świetna zabawa i mega dużo emocji. My również bardzo lubimy takie zabawy i dlatego z wielkim zaciekawieniem sięgnęłam po grę Podaj hasło.

 

Podaj hasło - Gra GRANNA

 

Zaglądamy do pudełka

Wewnątrz małego, ale solidnego pudełka znajdujemy: 56 kart tematów/ liter, 16 kart pozycji, 18 kart punktacji, 24 znaczniki i klepsydrę. Całość uzupełnia dołączona do gry instrukcja. Sama instrukcja ma formę małej książeczki i chociaż dość szybko tłumaczy zasady zabawy, to jednak naszym zdaniem jest ciut mało czytelna.

 

Podaj hasło - Gra GRANNA

 

Co i dla kogo?

Podaj hasło to imprezowa gra karciana, która przeznaczona dla 2-10 osób w wieku 10+. Całość rozgrywki zajmuje uczestnikom zabawy ok. 15-20 minut. Tytuł ten wchodzi w skład serii Gry z pazurem. My jednak jakoś nie do końca jesteśmy przekonani, co do trafności takiego oznakowania tej akurat gry.
Naszym zdaniem Podaj hasło nie jest typową, szaloną grą imprezową. Jest to raczej gra wymagająca, w której liczy się przede wszystkim duży refleks i szybkość myślenia.

Podaj hasło to gra, która zaskakuje swoja prostotą i jednocześnie zachwyca! Pozornie proste zadanie podawania słów pod presją czasu oraz w wymogu kategorii staje się naprawdę sporym wyzwaniem.

 

Podaj hasło - Gra GRANNA

 

Podaj hasło… początek

Najpierw gracze muszą podzielić się na dwie drużyny. Następnie na środku należy rozłożyć 16 kart pozycji a talie kart tematów liter dokładnie przetasować. Każda drużyna wybiera też swój kolor znaczników i karty do liczenia punktów. Na koniec po prawej stronie, przy każdym z rzędów kart pozycji, kładziemy po 5 kart tematów/ liter. Teraz już jesteśmy gotowi do właściwej rozgrywki.

 

Podaj hasło - Gra GRANNA

 

Trudne w swej prostocie

Podaj hasło to gra, która przebiega w 4 rundach. Każda tura dla każdej drużyny trwa dokładnie 15 sekund. Czas odlicza klepsydra i nic tu się nie da „naciągnąć”. Zasady gry są wręcz banalne: karty tematów podają kategorię, a karty pozycji dokładnie definiują, gdzie ma znajdować się wylosowana litera w haśle.

 

Podaj hasło - Gra GRANNA

 

I tak przykładowo mamy kategorię lato i literę D:

  • Hasło rozpoczyna się na daną literę – dziewanna
  • Tym razem litera znajduje się na drugim miejscu w naszym haśle – odpoczynek
  • Kolejny wariant zakłada, że litera jest na trzecim miejscu w haśle – lody
  • Ostatnia kategoryzacja wymusza, aby litera znajdowała się na czwartym (lub dalszym miejscu w danym haśle) – wyjazd
  • W drugim wariancie gry kartę oznaczoną „+” można zastąpić kartą ze znakiem „0”. W tym przypadku hasło nie zawiera litery „d” – wakacje

I co, proste prawda? No to do dzieła!

 

Podaj hasło - Gra GRANNA

 

Garść refleksji

Podaj hasło to gra, która wypada najlepiej w większym, mieszanym wiekowo towarzystwie. Wtedy jednocześnie kilka osób myśli nad hasami i faktycznie zespół ma większą szansę, aby wyścig z czasem okazał się sukcesem. W tej grze musimy pracować raczej indywidualnie na rzecz zespołu, niż wszyscy razem stosując burze mózgów. Nie ma więc tu czasu na jakieś naradzanie się i pogaduszki. Kto pierwszy wymyśli jakieś hasło, od razu musi je szybko powiedzieć na głos!

Naszym zdaniem jest to przede wszystkim pozycja raczej dla zaawansowanych uczestników. My polecamy je szczególnie osobom, które lubią gry słownikowe. Podaj hasło to wymarzona gra dla osób lubiących łamigłówki, rebusy i słowno – rysunkowe kalambury. Jednak duża presja czasu plus szybkie kojarzenie powodują, że jest to gra dość wymagająca.

Podaj hasło może jednak świetnie sprawdzić się jako cenna pomoc edukacyjna. Taka zabawa, coś na wzór nieco zmodyfikowanej i ulepszonej gry w państwa – miasta, może być wykorzystana w szkole np.: na języku polskim. Przyznaje, że kilka razy z wielkim powodzeniem wykorzystałam tą grę w edukacji domowej własnego dziecka.

Naszym zdaniem sposób punktacji w Podaj hasło jest trochę niedopracowany. System liczenia punktów, który polega na przekładaniu karteczek z cyferkami jest męczący i zwyczajnie niewygodny. Gra jest jednak naprawdę fajna, więc taka niedogodność spokojnie można przeżyć, stosując własne pomysły na zliczanie punktów.

I na koniec jeszcze jedno… czy stylistyka graficzna nie przypomina Wam tego co mogliśmy oglądać na ekranach bardzo starych komputerów? Dla nas to taki śliczny ukłon w stronę lat 80-tych.
A co Wy o tym sądzicie?

Nasza ocena: bardzo dobry z minusem

 

Wydawnictwo Granna

 

Post nie posiada komentarzy, a od jego publikacji minęło bardzo dużo czasu. Komentowanie zostało wyłączone.