Geometria jest sztuką wyciągania prawidłowych wniosków ze źle sporządzonych rysunków.
/Niels Henrik Abel/
„Figuraki z naszej paki”, czyli… figury geometryczne, to kolejny temat naszego między blogowego projektu matematycznego z cyklu „Matematyka jest piękna”. W dzisiejszej odsłonie naszej zabawy pokażemy Wam, jak można „przerobić taki temat” w sytuacji, kiedy dziecko posiada już całkiem sporo wiadomości w zadanym zakresie.
Cele naszego warsztatu:
Grupa I:
- powtórzenie i utrwalenie nazewnictwa dla podstawowych figur płaskich (figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt)
- utrwalenie umiejętności rozpoznawania i wskazywania podstawowych figur płaskich
- wprowadzenie nazewnictwa dla wybranych innych figur płaskich (figury geometryczne: trapez, deltoid, romb, sześciokąt, pięciokąt itp)
- ćwiczenia w rozpoznawaniu i wskazywaniu wybranych innych figur płaskich
Grupa II:
- ćwiczenia rozwijające i usprawniające percepcję i pamięć wzrokową
- ćwiczenia rozwijające i usprawniające percepcję i pamięć słuchową
- ćwiczenia rozwijające i usprawniające koordynację wzrokowo – słuchowo- ruchową
- ćwiczenia rozwijające i usprawniające koncentrację i zdolności logicznego myślenia
- ćwiczenia rozwijające i usprawniające umiejętności wnioskowania, uogólniania i znajdowania związków przyczynowo-skutkowych
- ćwiczenia rozwijające i usprawniające motorykę małą
- ćwiczenia rozwijające i usprawniające zdolności orientacji przestrzennej
- ćwiczenia rozwijające i usprawniające umiejętności pracy z komputerem
Realizacja naszych celów:
- zabawa z programem komputerowym dotyczącym figur płaskich – zabawa matematyczna „Figury geometryczne” na portalu www.zyraffa.pl
- przygotowanie obrazków przedstawiających figury płaskie
- przygotowanie puzzli wybranych figur płaskich
- układanie puzzli figur płaskich:
-
- ekspozycja 5 sekundowa „wzoru” do ułożenia puzzli
- ekspozycja stała „wzoru” do ułożenia puzzli
- polecenie ustne dt ułożenia puzzli wybranej figury płaskiej (bez użycia „wzoru”)
- zabawy dowolne (poszukiwanie innych rozwiązań, szukanie związków pomiędzy kształtami)
Układamy kwadrat.
Układamy kwadrat z iluzją przestrzenności.
Układamy trójkąt z iluzja przestrzenności.
Układamy prostokąt.
Układamy trójkąt.
Układamy kwadrat
Układamy sześciobok.
Układamy trapez.
Nasz archimedesowy warsztat bardzo spodobał się naszej córce, chociaż pod koniec była już trochę zmęczona i zrezygnowała z układania puzzli koła (naszym zdaniem była to chyba najbardziej pracochłonna i najbardziej złożona układanka).
Jeżeli spodobał Ci się nasz post to koniecznie napisz do nas, polub nas lub udostępnij nasz warsztat.
Zapraszamy do przeczytania innych naszych matematycznych postów z cyklu: "Matematyka jest piękna"
ciekawa jestem tego koła… zdradzisz gdzie znalazłaś układanki?
Inspirowałam się materiałami z Pinteresta 🙂 Niektóre układanki były naprawdę bardzo trudne 😛