„Przestraszyła pszczołę osa,
bzycząc w złotych zboża kłosach.
Pszczoła, siedząc zaś na kłosie,
chcąc uprzykrzyć życie osie,
wciąż tak strasznie ją straszyła, że aż osa się zaszyła
gdzieś w kolczastych krzewach w parku,
więc już nie ma jej na karku”
/Elżbieta i Witold Szwajkowscy/
Zastanawialiście się kiedyś, jak dziennikarze przygotowują się do wejścia na antenę? A może fascynowała was staranna, wręcz wyrafinowana a jednocześnie ekspresyjna mowa aktorów? Mamy dla Was dobrą wiadomość! Dziś zdradzimy Wam sekret i opowiemy, gdzie właściwie tkwi tajemnica sukcesu!
Jak nas słyszą tak nas piszą…
Pierwsze wrażenie jakie wywieramy na drugiej osobie to niezwykłe połączenie sygnałów wizualnych, werbalnych i tych, które psychologowie określają jako grę mimiki i gestów. Komunikaty werbalne są jednak podstawowymi elementami komunikacji międzyludzkiej. Odpowiedni akcent, umiejętność modulacji głosu, stopień płynności i staranności mowy, czy zasobność leksykalna, stanowią nie lada wyzwanie nawet dla dorosłych Polaków. A co z dziećmi?
Nowa propozycja Elżbiety i Witolda Szwajkowskich – „Sto wierszyków atrakcyjnych do ćwiczeń dykcyjnych” jest idealną odpowiedzą na potrzeby zarówno dzieci jak i dorosłych!
Trylogia logopedyczna dla małego i dużego
„Sto wierszyków atrakcyjnych do ćwiczeń dykcyjnych” to już trzecia część niezwykle ciekawej serii „Sto wierszyków”, przeznaczonych do ćwiczeń wymowy i rozwoju mowy u dzieci. Dr Anna Walencik-Tropiłko (Katedra Logopedii Uniwersytetu Gdańskiego) przekonuje jednak, że przy zastosowaniu odpowiednich transformacji, wiersze te mogą z wielkim powodzeniem być efektywnym elementem pracy nad dykcją dorosłych doskonalących swoją wyrazistość mowy.
W zamyśle autorów, materiał zawarty w tej publikacji, przeznaczony jest dla dzieci, które osiągnęły sprawność artykulacyjną w zakresie poprawnej wymowy głosek i ich zestawień, czemu poświęcone były wierszyki z dwóch poprzednich książeczek w serii („Sto wierszyków nowych do ćwiczeń wymowy”, „Sto wierszyków do ćwiczenia głosek w trudnych zestawieniach”)
Dykcja na medal czyli perfekcja w kilku krokach
„Sto wierszyków atrakcyjnych do ćwiczeń dykcyjnych” to książka która składa się z sześciu odrębnych części, tworzących jednocześnie bardzo spójną całość. Efektownym wstępem do publikacji jest krótki poradnik dla rodziców (i być może także nauczycieli i studentów logopedii) dotyczący gimnastyki narządów artykulacyjnych, która jest niezbędna przed przystąpieniem do wszelakich ćwiczeń i zabaw logopedycznych. Te krótkie, ale bardzo zabawne wierszyki traktują o całkiem trudnych i poważnych sprawach…
Szumi dokoła las… część 1 – głoski szumiące
Pierwsza część książki poświęcona jest ćwiczeniom z głoskami z tzw. szeregu szumiącego („sz”, „ż”, „cz”, „dż”). i zawiera 21 krótkich wierszyków dykcyjnych, Zgodnie z zachowaniem zasady stopniowania trudności ćwiczenia zaczynają się od materiału, który zawiera nagromadzenie słów z jedną tylko „trudną” głoską, a potem wierszyki stają się co raz bardziej złożone.
Pod kasztanowcem… część 2 – głoski szumiące w sąsiedztwie głosek szeregu syczącego w zestawieniu ze spółgłoskami
Druga część książeczki to 13 wierszyków, które umożliwiają przećwiczenie tekstu, w którym głoski szumiące znajdują się w sąsiedztwie głosek tzw szeregu syczącego („s”, „z”, „c”, „dz”). „Głoski trudne” występują tu często w całkiem „kłopotliwych językowo” zestawieniach z innymi spółgłoskami. Wierszyki jednak są tak dobrze skonstruowane, że dziecko zaabsorbowane ich zabawną treścią, nawet nie wiedzą, że ćwiczą całkiem trudne zagadnienia dykcyjne.
W dwóch pierwszych częściach tej publikacji nie pojawiają się głoski tzw szeregu ciszącego (’ś”, „ź”, „ć”, dź”), dzięki czemu dziecko bardziej może skupić się na głoskach szumiących i syczących. Takie rozwiązanie metodyczne pozwala rodzicom i nauczycielom pracującym na tym materiale, łatwiej wychwycić pojawienie się ewentualnych nieprawidłowości dykcyjnych u dziecka.
Wrotki wrony i warcaby harcerza… część 3 – głoska „r”
Trzecia część „Sto wierszyków atrakcyjnych do ćwiczeń dykcyjnych”poświęcona jest bardzo trudnej głosce „r”. Nieprawidłowa wymowa tej głoski nazywana jest reraniem (tzw. rotacyzm). Specjaliści, aby uzyskać u dzieci prawidłowe brzmienie głoski „r”, najczęściej stosują ćwiczenia polegające na przekształceniu dźwięków „t”, „d”, „l” w różnego rodzaju połączeniach, a potem przechodzą do ćwiczeń utrwalających dźwięk. W publikacji trudna głoska „r” znalazła się w wierszykach w sąsiedztwie zarówno samogłosek, jak i spółgłosek. Ta część książeczki zawiera 16 krótkich wierszyków i pozwala przećwiczyć wiele bardzo trudnych zestawień głoskowych.
Mąka na rękach i pląsająca baletnica… cześć 4 – samogłoski nosowe „ą” i „ę”
Część czwarta jest najobszerniejsza i zawiera aż 29 wierszyków dykcyjnych. Rodzice i nauczyciele z pewnością ucieszą się, że rozdział ten został poprzedzony krótkim teoretycznym wprowadzeniem dotyczącym zasad prawidłowego wymawiania głosek „ą” i „ę”.
Mania Mani i chiński oryginał… część 5 – inne głoski i wyrazy błędnie wymawiane
Część 5 tej publikacji to 12 krótkich i bardzo zabawnych wierszyków, które z pozoru wydają się dość banalne, ale jednak niektórym dzieciom mogą sprawić całkiem spore kłopoty… Ta partia materiału ćwiczeniowego poświęcona jest wymowie rzadko występujących głosek (w tym głosek podwojonych) oraz kilku wyrazom, które najczęściej są nieprawidłowo wymawiane przez dzieci. Zestawienia typu „Mania – mańa” czy „Ott0 – motto-lotto – ot, to!” lub wyrazy „tułów” lub „oryginał”, potrafią przecież zrobić spore zamieszanie.
Przestraszona pszczoła i czkawka kaczki… część 6 – łamańce językowe
Ostatnia część książeczki „Sto wierszyków atrakcyjnych do ćwiczeń dykcyjnych” to 10 niesamowicie zabawnych, ale i dość trudnych tzw łamańców językowych.
Dorośli odbiorcy tej publikacji z pewnością docenią cięty dowcip autorów…
Nam najbardziej spodobał się wierszyk kończący łamańce językowe… Prawidłowe odczytanie tego wierszyka już za pierwszym razem, to prawdziwy karkołomny wyczyn nawet dla całkiem dorosłych „mistrzów dykcyjnych”.
Epilog, czyli… czytaj z dzieckiem i słuchaj jak mówi
„Sto wierszyków atrakcyjnych do ćwiczeń dykcyjnych” to zbiór bardzo przemyślanych i spójnych tekstów, który może stanowić doskonały materiał ćwiczeniowy (metodyczny) do pracy z dziećmi, nie tylko dla rodziców, ale także dla nauczycieli i logopedów. Lekka, zabawna i przyjazna w odbiorze forma, powoduje ze ta publikacja, staje się niezwykle atrakcyjna także dla samych małych odbiorców.
Naszym zdaniem opatrzenie wierszyków dodatkowymi komentarzami metodycznymi dla rodziców (dotyczącymi zagadnień logopedycznych) oraz dodatkowe „zadania specjalne” dla dzieci to prawdziwy strzał w dziesiątkę! Dzieci mają okazję m.in.”pobawić się”związkami frazeologicznymi, poszukać czegoś w słowniku lub na mapie, obejrzeć zdjęcia roślin zwierząt oraz poznać ciekawostki z ich życia… „Sto wierszyków atrakcyjnych do ćwiczeń dykcyjnych” to także okazja do dyskusji min. o muzyce, grze w warcaby czy o bezpiecznych zachowaniach….
Na osobną uwagę zasługują ciekawa szata graficzna tej książeczki. Autorką ilustracji jest Karolina Dziewa, której rysunki idealnie wkomponowują się w całość książeczki. Naszym zdaniem duże wyraźne litery i ładna czytelna czcionka, nieco „gryzie się” z kolorystyką i przejrzystością fragmentów, które mają być „komentarzem metodycznym”.
Elżbieta i Witold Szwajkowscy, kolejny raz udowadniają, że ćwiczenia logopedyczne to świetna zabawa! Taka gimnastyka „buzi i języka” to wielka przyjemność tak dla dzieci jak i dla dorosłych.
Nasza ocena: bardzo dobry
Elżbieta i Witold Szwajkowscy
Sto wierszyków atrakcyjnych
do ćwiczeń dykcyjnych
Ilustracje Karolina Dziewa
ISBN 978-83-280-4310-7
Wydawnictwo Wilga 2017
Post nie posiada komentarzy, a od jego publikacji minęło bardzo dużo czasu. Komentowanie zostało wyłączone.