Nie wierzcie zegarom – czas wymyślił je dla zabawy
/Wojciech Bartoszewski/
Obliczenia zegarowe to jedno z najtrudniejszych zagadnień, z którymi dziecko spotyka się już w zerówce. Swoje umiejętności odczytywania godzin na zegarze oraz zapis słowny godzin, dziecko trenuje i doskonali przez cały okres edukacji wczesnoszkolnej. Zdarza się jednak, że mimo wielu ćwiczeń młody człowiek, nadal ma spore trudności z opanowaniem tego zagadnienia. My temat zegary mamy opanowany naprawdę bardzo dobrze, ale niedawno trafiliśmy na coś, co może pomóc wielu dzieciom! IQ GRANNA Która Godzina to rewelacyjna gra, która naukę zegara łączy z doskonałą zabawą i rozrywką dla całej rodziny!
W Granny magicznym pudełku…
Najważniejszymi elementami gry jest 48 żetonów z zapisem godzin, które zostały podzielone na dwie kategorie: 24 ze słownym zapisem godziny oraz 24 ze wskazaniami zegara. W pudełku znajdziemy także 4 dwustronne plansze gracza, zegar z ruchomymi wskazówkami, 20 żetonów punktów oraz krótką instrukcje. Każda plansza gracza na jednej stronie ma umieszczone 4 obrazki – każdy z nich przedstawia czynności wykonywane o innej porze dnia (rano, przedpołudnie, popołudnie i wieczór). Po drugiej stronie karty znajduje się zapis różnych godzin jednej doby.
A jest ich cztery…
Gra Która Godzina IQ GRANNA w założeniu autorów zawiera aż 4 możliwości rozgrywki a przeznaczona jest dla dzieci w wieku 6-11 lat. Naszym zdaniem przy drobnych modyfikacjach i wsparciu rodziców, w zabawie mogą brać udział nawet młodsze dzieci. W zabawie może uczestniczyć jednocześnie o 1 do 4 graczy.
Nakręć zegar
Ten wariant gry przeznaczony jest dla młodszych dzieci i może wymagać aktywnego wsparcia rodziców. Do rozgrywki potrzebujemy 24 żetony ze słownym zapisem godzin oraz zegar. Zadaniem dziecka jest ustawienie wskazówek zegara tak, aby zgadzały się wylosowanym żetonem. Dziecko może samodzielnie z żetonu odczytywać zapis słowny godziny a opiekun jedynie sprawdza poprawność odczytu i ustawienia wskazówek zegara. W innym wariancie to rodzic odczytuje zapis godziny a dziecko ustawia zegar.
Pora dnia
Ten wariant gry również przeznaczony jest raczej dla młodszych dzieci. Wymagane elementy rozgrywki to 4 plansze gracza oraz żetony ze słownym zapisem godzin i żetony z zapisem godzin w formie zegara. Spośród czterech plansz gracza należy wybrać jedną i obrócić ją tak, aby strona z ilustracjami znalazła się u góry. Teraz gracz losuje 8 żetonów z oznaczeniem czasu. Teraz możliwe są aż trzy możliwości rozgrywki! Wykorzystujemy albo żetony z zapisem słownym, albo żetony ze wskazaniami zegara lub decydujemy się zastosować oba typy żetonów jednocześnie. Zadaniem gracza jest przyporządkować wylosowany żeton do odpowiedniego obrazka. W tym wariancie zabawy osoba dorosła ma za zadanie przedyskutować z młodym graczem słuszność jego wyborów.
Czaso – memory
Ten wariant rozgrywki opiera się na ogólnie znanych zasadach gry typu memory a w zabawie biorą udział wszystkie żetony. Łatwiejsza rozgrywka zakłada wybranie 8 par czyli po osiem żetonów z zapisem słownym i odpowiadające im 8 żetonów ze wskazaniami zegara. Zabawę rozpoczyna najmłodszy uczestnik zabawy a gra kończy się w momencie gdy wszystkie pary zostaną zebrane. Zwycięzcą zostaje gracz, który uzbierał największą liczbę par.
Która Godzina?
Ten wariant gry jest przeznaczony raczej dla starszych graczy gdyż zawiera bardziej złożone zasady. Wymagane elementy rozgrywki zawierają: 4 plansze gracza, wszystkie 48 żetonów oznaczających czas ( zapis słowny oraz wskazania zegarowe) oraz żetony punktacji. Każdy z uczestników zabawy losuje swoją planszę gracza i kładzie ją przed sobą tak, aby inni mogli zobaczyć zapis 24 godzin. Następnie każde dziecko losuje 5 żetonów z zapisem godzin tak, aby widać było jedynie rewers. Także w tym przypadku rozgrywka może przebiegać na kilka sposobów. Do zabawy można użyć zarówno jednego z dwóch zestawów żetonów jak i zdecydować się na ich pomieszanie. Gra polega na tym ze na hasło „trzy-cztery” uczestnicy zabawy obracają żetony na stronę z zapisem godziny (lub wskazaniem zegara) i starają się przyporządkować je do odpowiedniego miejsca na planszy. Punktacja uzależniona jest od liczby graczy.
Okiem Marudy… i Papy Smerfa
Która Godzina IQ GRANNA, to taki rodzaj gry, do której w zasadzie nie ma o co przyczepić. To co naszym zdaniem można, a nawet wg naszej 7 latki trzeba koniecznie udoskonalić w przyszłości, to… liczba żetonów z oznaczeniami czasu. Zdecydowanie tych żetonów powinno być więcej, bo gra jest faktycznie świetna! Dzieciaki biorące udział w grze (zwłaszcza te najmłodsze) miały natomiast pewne problemy z prawidłową interpretacją obrazków (przedstawiających pory dnia) na karcie gracza. Faktycznie najlepiej rozpoznawalne były poranek i wieczór, natomiast pozostałe pory dnia nie były dość jednoznaczne. Z drugiej strony owa „niejednoznaczność” była naprawdę świetnym pretekstem do długich dyskusji. To także miało zatem walory edukacyjne!
Naszym zdaniem gra jest wartościowa merytorycznie i dlatego z czystym sumieniem polecamy do użytku tak domowego jak i na potrzeby szkolne. Solidnie wykonane pudełko i elementy gry, ładna grafika i wiele możliwości rozgrywek ze stopniowaniem trudności to coś co nam bardzo odpowiada!
Grę Która Godzina IQ GRANNA wykorzystaliśmy do realizacji między blogowego projektu matematycznego: Matematyka jest Piękna – temat: „Miary i pomiary czasem bez miary”.
Nasza ocena: bardzo dobry
PS: Kupując gry Granna pomagasz karmić zebrę GRANNĘ z Warszawskiego ZOO.
To już teraz wiecie dlaczego w sesji zdjęciowej do tego wpisu towarzyszyła nam właśnie… urocza zebra.
Zapraszamy do przeczytania innych naszych matematycznych postów z cyklu: "Matematyka jest piękna"
Post nie posiada komentarzy, a od jego publikacji minęło bardzo dużo czasu. Komentowanie zostało wyłączone.